~~TERIMA KASIH~~

Jumaat, 3 Jun 2011

PENYUSUAN KETIKA MENGANDUNG

Assalamulaikum.... 
Salam bersiaran di pagi Jumaat... Kalo semalam kita tgk keletah anak ibu kan... so, ari ni aku nak berkongsi sedikit info tentang Penyusuan Ibu ni.. kita selalu dgr orang tua2 selalu berkata " tak elok menyusukan anak sewaktu kita tgh mengandung lagi.. khasiat sume tak dapat kat bayi dalam kandungan tu" ader jugak aku dengar... " kalo ko nyusukan anak masa ko ngandong.. yang diminum tu bukan susu tapi darah dari anak ko yg dalam perut tu... sok2 kuar xder khasiat plak udak tu nanti.," 

Ha... selalu kan uolz dgr mitos2 ni sumer... k info ni aku cari jugak.. sbb nyer aku nak tau.. mane lah tau... kot2 Syqa dah setaun lbh sok... beradik plak dia...hehe...(OMG)..... so, aku cari info ni... sama2 kita paham n belajar tentang perkara yang kadang2 xsumer kaum ibu tahu... topik ni kita kate kan penyusuan ketika mengandung atau istilah tendem nursing while pregnant... 
Memang ramai yang ragu-ragu tentang hal ini. Ramai yang susah hati nak menyusukan anak di saat mendapat berita mengandungkan anak seterusnya. Jgn risau  tak perlu memberhentikan penyusuan apabila mengetahui bila uolz mengandung lagi. Aku sokong sangat2 penyusuan ketika mengandung.

Sedikit fakta tentang penyusuan ketika mengandung:
1) Ada ibu yang risau tentang kontraksi ketika menyusukan anak toddler dan akan menyebabkan bayi yang dikandung gugur atau risiko melahirkan lebih awal (bagi ibu yang normal dan tidak pernah ada sejarah keguguran atau kes rahim lemah) – hakikatnya kontraksi yang terjadi semasa penyusuan ketika mengandung adalah mild dan tidak cukup kuat utk menolak bayi utk keluar lebih awal (ianya sama seperti selepas melakukan hubungan intim suami isteri ketika mengandung). Jadi jgn bimbang! 
2) Anda mungkin akan berasa letih dan tidak bermaya jika menyusukan semasa mengandung. Please, have a good rest (ingatkan diri sendiri, hehe) 
3) Anda mungkin akan berasa sakit atau puting susu akan menjadi lebih tender tidak seperti sebelum ini. Anda boleh alihkan posisi bayi atau berfikir tentang hal lain (alihkan perhatian) yang lebih menyeronokkan berbanding mengeluh aduh sakit.. sakit… tolong… sakit… 
4) Anda juga seharusnya mengambil makanan atau menepati diet seperti piramid makanan yang betul. makan makanan berzat, minum air dgn kuantiti yang sepatutnya utk kesihatan diri anda dan juga bayi. 
5) Anda juga akan mendapati susu akan berkurangan apabila tiba masuk trimester kedua. Ini disebabkan oleh perubahan hormon dan pada masa ini juga kebanyakan ibu tidak lagi memerah susu utk anak yang lebih tua. Pada masa ini bnyk ibu yang khuatir tentang keperluan susu anak mereka. Ketahuilah, setelah anak berumur satu tahun, susu bukanlah lagi diet utama anak-anak. Anak sudah harus diberi makanan lain utk memenuhi keperluan zat mereka. Penyusuan pada waktu ini lebih kepada pengisian emosi yang tiada tolok bandingnya. Jika pada masa ini ibu memilih untuk memberhentikan penyusuan, ibu harus pandai membahagi masa yang lebih utk memujuk anak yang baru bercerai susu ibu.
6) Susu ibu pada waktu ini juga akan berubah rasanya dan kebanyakan anak akan berhenti sendiri setelah menyedari rasanya sudah berubah. Jgn bersedih, anda boleh cuba utk memujuk mereka menyusu semula setelah bayi baru anda lahir nnti 
7) Ramai juga ibu yang mendapati anak mereka akan mahu menyusu semula dan lebih kerap dari bayi baru lahir kerana ‘susu’ mereka yang asal sudah kembali  Ada yang boleh melekap dgn baik seperti sebelumnya, dan mungkin ada yang sudah lupa sehingga ibu sendiri berasa tidak selesa. Jika ibu memilih utk tidak menyusu anak yang terdahulu, anda boleh beri mereka minum melalui sippy cup atau mengajak mereka melalui pertalian penyusuan dgn cara lain. tetapi bagi aku, breast is ready, berikan! 

Okey last but not least ... Ce uolz tgk gambo2 ni... ce tgk ce tgk... mat saleh pun tahu n memahami tentang kepentingan Penyusuan Susu ibu  ni.. sebagai orang Melayu n orang Malaysia... agak2 uolz tak rasa malu ke ngan tindakan dorang ni... 
Gambar dari Google

Keindahan menyusu tak dapat nak cerita nikmatnya.
Selamat menyusukan, semua ibu yang mengandung!
*Psssttt... : Artikel ini bukan juga rujukan utama dalam kes-kes yang berbeza. Utk maklumat lanjut, uolz boleh hubungi mana-mana kaunselor atau konsultan laktasi yang lain, atau merujuk kepada yang lebih pakar.

(*-*)

2 ulasan:

nOOrsha berkata...

good info jue!~ i went this through... ramai yg sangkal keputusan aku susukan darwish while pregnantkan dhira dulu.. even nurse kat klinik olso marah²... tu blum cakap pasal org tue yg membebel tak hingat dunia lagik... hahaha.... tapi aku pekakkan telinga, bulatkan hati... org cakap anak aku nanti terencat, anak aku nanti gugur, anak aku cacat, anak aku kerap sakit, bla bla bla.. sumer tu aku telan sorang²... dlm kepayahan melawan emosi mase tgh mengandung.. sob sob sob... tgh preknen kan kite jadi sensetip kan....tp aku buat x tau jer ape org nak cakap, nak umpat blakang bagai.... Alhamdulillah Dhira n Darwish both sehat walafiat, jarang sakit, sempurna, tak cacat, tak terencat, tak pasif.. sampai sekarang diowang berkongsi susu ibu, susu aku sendiri tanpa campuran dgn susu formula.. Alhamdulillah.. .syukur Allah memelihara anak didalam n luar kandungan aku.. sekaligus aku rase cam nak bertepuk tangan sebab aku dah berjaya buktikan kat org² yg blame aku dulu yg tanggapan diowang silap.... hehehehehe..... biarla org nak cakap aku ape pun, even nak cakap aku mendabik dada ke, tak nak dengar cakap org tue ke... do i care? AAK???/ ehehehe.... janji aku tau aku x buat benda salah.... plus, diowang yg x mengaji abis,jgn pandai² nk blame org sajer tanpa bukti asas yg kukuh... huhuhuh.... sekali lg aku tegaskan, kite² mommies yg BF babies ni bkn golongan kolot dok bawah sinki, hari² cuci periuk belange sajer wokeh... pade yg x setuju, aku suggest gi masuk tadika blik... hehehe

nOOrsha berkata...

gamo mat saleh yg nyusukan baby n anak sulung die tu x ubah cam aku salu nyusukan dhira n darwish... hahahaha...mmg ler nampak hazab bebenor gayenyer... tp demi kepentingan anak2 aku redha jer dikutuk org... hihihi... AAK? hahahah.. err.. ingat nk amik gambo ler mase dowang ni nyusu 2-2...nnti leh tunjuk bile diowang beso kan? hehe.. tp private pic la kan...x kan nak tunjuk kat fb.. haha